5WTE – Technologische wetenschappen en engineering (D)

Algemeen

Ontdek de kracht van onderzoeken en experimenteren in onze sterk theoretische studierichting technologische wetenschappen. Deze studierichting in de doorstroomfinaliteit laat leerlingen zelfstandig een concept uitdenken om het daarna te modelleren en engineeren tot een volwaardig ontwerp.

Je krijgt niet alleen een uitgebreid pakket wiskunde, maar de leerlingen gaan onderzoekend en experimenterend aan het werk binnen de vakken mechanica, elektriciteit-elektronica, fluïdomechanica, themodynamica, chemie en informatica.

Profiel

  • ·Ga je graag op ontdekking door logisch te redeneren?
  • Leg je graag verbanden tussen verschillende vakgebieden?
  • Laat je je verleiden tot wiskundige complexe vraagstukken?
  • Engageer jij je graag met technische uitdagingen voor mens en samenleving?
  • Heb je een sterk inzicht in fysica, chemie, techniek en wiskunde?
  • Ga je graag op zoek naar oplossingen door te onderzoeken en probleemoplossend te denken?
  • Creëer je graag een technische oplossing?
  • Kan je out-of-the-box denken en innovatieve oplossingen zoeken?

Wat ga je leren?

  • Een breed scala aan vakgebieden, waaronder elektriciteit, mechanica, fysica, wetenschappen, elektronica, informatica en programmeren.
  • In deze richting ga je niet alleen theoretische kennis opdoen, maar ook hands-on ervaring opbouwen door middel van praktische projecten en ontwerpopdrachten.
  • Je bouwt elektrische circuits, het ontwikkelt softwareapplicaties, of onderzoekt natuurkundige fenomenen.
  • Stem-engineering: creativiteit speelt een grote rol in technologische wetenschappen, maar ook wiskunde is een onmisbaar element. Wiskunde vormt de basis voor het begrijpen en analyseren van complexe problemen en is in elk project aanwezig: : tweedegraadsfuncties en -ongelijkheden, spreidingsdiagrammen, functie f(x)=c/x, goniometrie (sinus- en cosinusregel, verwante hoeken), rekenen met vectoren, analytische meetkunde in het vlak, deelbaarheid van veeltermen.
  • Informaticawetenschappen: algoritmen en programmeren

Lessentabel

WP Data Tables

Verder studeren

Na het 6e jaar behalen de leerlingen een  diploma secundair onderwijs, onderwijskwalificatie 4. Dit geeft toegang tot het volledige hoger onderwijs.  

De doorstroomfinaliteit is een stap naar een professionele & academische bachelor of master in het hoger onderwijs. 

  • Master in de biowetenschappen
  • Master in de natuurwetenschappen
  • Master in de industriële wetenschappen en technologie   (computerwetenschappen, informaticamanagement en Multimedia, toegepaste informatica,  ICT, mutimedia en communicatie-technologie)
  • Master in de handelswetenschappen
  • Master in de wetenschappen
  • Master in de voedingsindustrie
  • Master in de milieuzorg
  • Bachelor in de agro- en biotechnologieBiotechniek en milieubeheer
  • bachelor voedings- en dieetkunde
  • bachelor chemie en fysische behandelingen
  • bachelor biomedische laboratoriumtechnologie
  • bachelor voedingsmiddelentechnologie
  • bachelor milieuzorg
  • bachelor dierenzorg

Mogelijke beroepen na deze studie

  • Ingenieur
  • Technicus
  • Laboratoriumtechnicus
  • Productontwerper: Je kunt je vaardigheden in technologische wetenschappen gebruiken om producten te ontwerpen en te ontwikkelen in diverse sectoren, zoals de consumentenelektronica, de auto-industrie, de ruimtevaart, de medische sector en meer.
  • Technisch verkoper
  • Kwaliteitsingenieur
  • Onderzoeks- en ontwikkelingsingenieur: Als R&D-ingenieur werk je aan het ontwikkelen van nieuwe technologieën, producten of processen binnen een bedrijf of onderzoeksinstituut.