Praktische informatie

📝 Te bezorgen documenten

Onderstaande documenten hebben wij als school nodig om de inschrijving volledig in orde te maken. De documenten zullen tijdens de inschrijving gevraagd worden. 

Indien je de gevraagde documenten (nog) niet had op het inschrijvingsmoment, mag je deze later via e-mail bezorgen aan: llnsec@vitohoogstraten.be. Ofwel via de brievenbus: Gravin Elisabethlaan 30 – 2320 Hoogstraten.

Graag ontvangen wij alle nodige documenten voor woensdag 3 juli 2024.

Eerstejaarsleerlingen:
  • Identiteitskaart
  • BASO-fiche
  • Getuigschrift of attest basisonderwijs 
  • Optioneel: verslag leerstoornissen (bv. dyslexie, dysorthografie, dyscalculie, ..)
Niet-eerstejaarsleerlingen:
  • Identiteitskaart
  • Kopie van eindrapport met behaald attest (A/B/C-attest)
  • Optioneel: verslag leerstoornissen (bv. dyslexie, dysorthografie, dyscalculie, ..)

📚 Boeken bestellen

Boeken kan je vanaf 26 juni bestellen via de onderstaande knop. Je wordt dan verwezen naar de website van Studieshop. Daar kies je de school (VITO Hoogstraten) en de juiste klas. Volledige pakketten worden verzonden vanaf 15 juli.

📐 Schoolbenodigdheden 

Leerlingen eerste graad 
De leerlingen van 1A, 1B, 2A en 2B kunnen de schoolbenodigdheden (kaften e.d.) bestellen via Studieshop (het platform waar de boeken besteld worden), maar dat is geen verplichting. Je mag de schoolbenodigheden in een winkel naar keuze aankopen.
De schoolbenodigdheden kunnen niet via de school besteld worden. 
 
Overzichten van de schoolbenodigdheden:
 

🧰 Gereedschappen, werk- en turnkledij (webshop van VITO)

Eerstejaarsleerlingen

Voor turn- en werkkledij hoef je zelf vooraf niets in orde te brengen, m.u.v. de turnpantoffels. Hier zorg je zelf wel voor. De zool moet kleurvast zijn, let op het “non-marking-teken”.

De gereedschappen, werk- en turnkledij worden tijdens de eerste les L.O. en de eerste les praktijk in orde gebracht. De kosten komen later op de schoolrekening.

Niet-eerstejaarsleerlingen

Wij zijn een technische school en de meeste studierichtingen vereisen specifiek materieel om mee te werken tijdens de (praktijk)lessen.

Via onze webshop kan u vanaf 17/06/2024 de gereedschappen en kledij bestellen die uw zoon/dochter volgend schooljaar gaat nodig hebben tijdens de turn- en praktijklessen.

Om ervoor te zorgen dat uw zoon/dochter zijn/haar materialen tijdig heeft, willen wij u vragen de bestelling te plaatsen ten laatste op zondag 07/07/2024. Na deze datum zal de webshop nog beschikbaar zijn, maar kunnen we niet garanderen dat de bestelde materialen tijdig geleverd zullen worden.

Indien je twijfelt aan de maat van de kledij, neem dan eens een kijkje op onze maattabellen. Bekijk eventueel ook de werkwijze (stappenplan) over het gebruik van onze webshop.

💻 Laptopproject

Lees via onderstaande knop alle informatie alles over ons laptopproject.

📣 Voorleessoftware

Wij maken gebruik van ondersteunende software (Sprint). Deze software biedt hulp aan leerlingen met leerproblemen of anderstalige leerlingen. De software kan ingezet worden om teksten en toetsen te laten voorlezen en ze in te vullen, maar kan bijvoorbeeld ook ingezet worden bij het aanleren van vreemde talen. Om van deze software gebruik te kunnen maken, moet u beschikken over een attest voor dyslexie/dysorthografie/dyspraxie of een ADIBib-attest (via CLB). U kan dit nalezen op volgende website ( https://www.adibib.be/aanbod/voor-wie ). Ook de aankoop van de papieren boeken blijft verplicht. 

Via de website adibib.be vraag je zelf het programma aan en je installeert dit op de laptop van uw zoon/dochter. Hoe dit moet, zie je in dit filmpje Digitale leerboeken van uitgeverijen bestel je zelf via adibib.be. Hoe dit moet, zie je in dit filmpje.

Bij problemen kan u terecht op het infomoment (half september 2024) voor ouders. Tijdens dit infomoment helpen we jullie om het programma te installeren, de boeken aan te vragen en geven we antwoorden op andere vragen. Neem dus zeker volgende dingen mee zodat we jullie goed verder kunnen helpen:

  • De laptop waar uw zoon/dochter mee zal werken in de klas
  • De identiteitskaart van uw zoon/dochter
  • Inlogcodes ADIBIB (als je deze hebt)
  • Het ADIBIB-attest of ander attest (dyslexie, dysorthografie,…)

🎒 Avondstudie

Voor alle leerlingen van het eerste en tweede jaar is er elke schooldag (behalve op woensdag) de mogelijkheid om van 15.25u tot 16.15u (8ste lesuur) naar de avondstudie te gaan.

Je schrijft je in het begin van het schooljaar al dan niet in voor de avondstudie. Eens je ingeschreven bent voor de avondstudie is de avondstudie verplicht. 

Een voorziene afwezigheid in de studie moet op voorhand meegedeeld worden via een Smartschool ticket of via een briefje (’s morgens af te geven op het leerlingensecretariaat).
Een voorwaarde hiervoor is wel dat een ouder de leerling persoonlijk komt ophalen.

Afwezigheid zonder reden zal beschouwd worden als de school verlaten zonder toestemming. Hierop volgt een sanctie.

🧑‍💻 Digitale platformen

Smartschool

Als elektronische leeromgeving maken wij gebruik van Smartschool. O.a. een planner, leerlingvolgsysteem, resultaten-module en een intern berichtensysteem zijn hiermee mogelijk. Alle interne communicatie verloopt via een beveiligd en afgeschermd systeem. Er is geen spam mogelijk.

Leerlingen, ouders en mogelijk begeleiders of plusouders ontvangen voor Smartschool tijdig alle aanmeldgegevens (gebruikersnaam en wachtwoord).

De ouders van de eerstejaarsleerlingen krijgen tijdens het onthaalmoment de kans om een korte inleiding op Smartschool te volgen. 

Microsoft 365 account


Iedere leerling krijgt een Microsoft 365 account. Hiermee kan hij zich ook aanmelden in Smartschool. Het Microsoft platform gebruiken we als aanvulling op Smartschool. Je hoeft zelf geen Office pakket aan te kopen. De leerling krijgt gratis de beschikking over bekende software zoals Word, Excel, Powerpoint of Outlook.